inzeráty
17. 3. 2010
Inzeráty v tlači
Než sa rozhodnete skúpiť všetky výtlačky denníkov, prečítajte si túto kapitolku.
Každé tlačené periodikum má špecifický okruh čitateľov. A firmy to veľmi dobre vedia. Preto je veľká šanca, že v denníku, ktorý čítate pravidelne, v rubrike Zamestnanie, Kariéra, Personálny radca a pod. nájdete inzeráty, ktoré vás oslovia.
Ak sa zaujímate o špecializované miesto v určitom odbore, zaujímavú ponuku môžete objaviť v odborných časopisoch.
Existujú aj periodiká zamerané len na inzerciu pracovných ponúk. Obsahujú veľké množstvo pozícií naraz, ale ide najmä o prácu vyžadujúcu nižšiu kvalifikáciou. Rovnaké je to s pracovnými inzerátmi vo všeobecných inzertných časopisoch. Majú aj svoje regionálne vydania, čo môže byť zaujímavé pre tých z vás, ktorí sa v žiadnom prípade nechcú kvôli práci sťahovať.
Čo vám povie inzerát?
Plošný inzerát je pomerne drahá forma inzercie. Využívajú ho firmy, ktoré si môžu takú prezentáciu dovoliť, a to často aj z prestížnych dôvodov. Často týmto spôsobom inzerujú spoločnosti kľúčové a pre firmy dôležité pozície. Z plošného inzerátu sa ale nemusíte nutne dozvedieť veľa informácií. Stáva sa, že firma využije priestor pre vlastnú prezentáciu skôr než na popis pozície.
Riadkový inzerát je lacnejší. Volí ho firma, ktorá nemôže alebo nechce utratiť veľa peňazí za inzerciu. Taký inzerát je menej výrazný a je pravdepodobné, že naň bude reagovať menej kandidátov, a medzi prihlásenými bude teda menšia konkurencia.
Či na inzerát odpoviete, sa rozhodnete najskôr nie podľa toho, či je plošný, alebo riadkový, ale podľa obsahu, množstva informácií a konkrétnej firmy, ktorá pozíciu ponúka.
Dobrý je taký inzerát, ktorý podáva informácie o firme aj pracovnej pozícii vrátane požiadaviek na ideálneho kandidáta, prípadne tiež o odmene a o postupe, ako sa o pozíciu uchádzať. Pravdepodobne ho vytvorili ľudia, ktorí majú vo veciach jasno a rozumejú svojej práci. A medzi takými ľuďmi sa lepšie pracuje.
Stručný inzerát s málom informácií, ktorý na vás pôsobí zmätene alebo povrchne, bez jasnej definície pracovnej pozície, bez vymedzenia požiadaviek na kandidáta, taktiež hovorí niečo o ľuďoch, ktorí ho podali. Možno nemali veľa času na jeho vytvorenie, možno ale ani poriadne nevedia, koho hľadajú, koho potrebujú... alebo robia príliš veľa tajností. Či budete svoju kariéru chcieť spojiť práve s firmou, pre ktorú pracujú, je na vás.
Môže sa vám stať, že narazíte na požiadavky firmy, ktoré sa vám nezdajú pre výkon zamestnania relevantné. Toľko diskutované diskriminačné kritériá - vekové obmedzenia, preferencie určitého pohlavia a pod. - sa už v inzerátoch príliš nevyskytujú. Firmy si dávajú pozor na verejnú prezentáciu. Častejšie na ne môžete naraziť až v ďalších kolách výberových konaní. Môžete ale váhať aj nad inými požiadavkami. V tejto fáze si vyberáte vy, medzi inzerátmi, takže ak sa vám niečo v inzeráte nepáči, neodpovedajte naň, alebo do firmy zavolajte a zistite, ako sa veci majú.
Z inzerátu sa väčšinou výšku platu nedozviete. Odmena za prácu sa prerokúva v pokročilejších fázach výberových konaní.
Personálne agentúry používajú plošnú inzerciu dvoma spôsobmi. Buď inzerujú pre jedného konkrétneho klienta, ktorý väčšinou zostáva v anonymite, alebo podávajú inzerát, ktorý je skôr anonciou rôznych pracovných pozícií otvorených v ich ponuke. Informácie sú v tomto prípade o poznanie stručnejšie – aj keď hocikedy býva uvedené aj platové rozmedzie - a slúži skôr na všeobecné oslovenie vhodných kandidátov, ktorí získajú bližšie informácie až následne.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.